Právní poradna Často kladené otázky Dokumenty ke stažení
 
Chci svůj porod
Souhlas a rozhodování pacienta
Zdravotnická dokumentace a lékařské tajemství
Řešení sporů
Platby ve zdravotnictví
Děti a rodiče, porod
Očkování
Léky
Práva osob s duševní nemocí
Těžce nemocní a umírající
Lékařské posudky a neschopenky
Práva seniorů ve zdravotnictví
Jak si sehnat právníka?

velikost textu AA původní

Právní poradna pro pacienty

dotaz do poradny můžete vložit zde

Dotaz:

Ošetření zubního kanálku po instalaci korunky v rámci reklamace

Dobrý den,

před rokem jsem absolvovala ošetření zubů na zakázku, rekonstrukci celého chrupu, formou keramických korunek, zvýšení skusu. Nyní mi při návštěvě lékaře zubař po mém oznámení, že mě zub bolí a po rentgenu zjistil váček na jednom zubu, sdělil mi, že při práci nasazení keramické korunky došlo k zánětu, protože se do zubu dostaly bakterie a zub nevydržel, došlo k tomu, že zub nevydržel tlak a korunku a je nyní mrtvý. Stejný zub byl ošetřen lékařem před rokem cca 10 dnů po zákroku, neboť byl o něco vyšší a začal hodně bolet, došlo zde k namožení. Zubař zub zbrousil, čímž se situace uklidnila. Tehdy jsem vyhledal lékaře obratem při potížích a zub lékař ošetřil. Nyní mi zubař sdělil, že je nutné ošetřit kanálek a zavést štěp, a to v rámci ceníkové ceny. Já se domnívám, že se jedná o škodu způsobenou provedením keramické korunky, jinak bych o zub nepřišla a že se tudíž jedná o práci, kterou by měl zubař provést případně uhradit, protože práce nebyla řádně odvedena.

Přišla jsem o zub a můj názor je ten, že by mi měl lékař ošetření provést zdarma v rámci reklamace práce a jedná se o škodu, kterou způsobil - ztráta zubu, den dovolené, náhrada za cestovné. Lékař mne o žádném takovémto riziku nepoučil ani mne na nic takového neupozornil. Mám nárok ošetření zubu v rámci reklamace? Jedná se o způsobenou škodu? Mám nárok na uhrazení cestovného případně ušlé mzdy?

V případě že mi odejde takto 20 zubů po jeho zákroku v puse, bude mne stát ošetření ještě cca 90 tisíc navíc pouze za ošetření zubních kanálků. Nepočítám ušlou mzdu, bolestné, cestovné, a celkové komplikace v pracovním procesu, které se vyčíslují jen těžko. Nabídka lékaře tehdy byla definitivní a na žádné vícenáklady v případě komplikaci mne neupozorňoval. Zajímalo by mne tedy, na co mám nárok.
Děkuji za odpověď.

Dále mám druhý dotaz, během jednoho roku se mi několik zubů uvolnilo a museli jsme je znovu přilepovat. Lékař mi sdělil, že korunka sedí dobře, ovšem byla zřejmě usazena tak, že tam zůstala mokrá místa a tedy se odlepila. Řekl mi, že výběr lékaře jsem učinila sama, tedy dojíždění je moje volba a moje odpovědnost. Ptám se, zda mám nárok na úhradu nákladů za cestovné a případně ušlé mzdy, v den ošetření v ordinaci vzdálené cca 200 km?
Mohu o náhradu cestovného v den ošetření žádat zpětně za 1 rok - pro cestu na ošetření odlepených korunek?
 

Děkuji.

klient pacient

Odpověď:

Dobrý den,

Pro to, abyste měla nárok na náhradu vzniklé škody musela byste prokázat, že lékař nepostupoval s odbornou péčí, která se od něj vyžaduje. Pak by lékař porušil povinnost kterou mu ukládá zákon o zdravotnich službách a podle občanského zákoníku by Vám byl povinnen nahradi vzniklou škodu. Ne každé "zanesení" bakterií pod korunku musí být projevem neodborného postupu lékaře - k "úmrtí" zubu může dojít i přes nejlepší snahu lékaře. Pro to, aby se prokázalo, že  zubař nepostupoval s odbornou péči bude rozhodný názor nezávislého zubaře, který případnou neodbornost postupu Vašeho zubaře posoudí. Pokud máte takového lékaře ve svém okolí obraťte se na něj, případně se můžete obrátit na některého znalce ze seznamu soudních zalců, nicméně náklady na jeho vyjádření se budou pohybovat v řádu tisíců korun.

Ve Vašem případě vidíme šance na konstatování neodborného postupu zubaře spíše jako nízké, jiná by byla situace, kdyby např. zubař v zubu zalomil nástroj a nijak to neřešil, zde by konstatování pochybení bylo výrazně pravděpodobnější. Konstatování pochybení by bylo pravděpodobnější i kdyby došlo k "úmrtí" 20ti zubů, jak uvažujete v dotaze.

Co se týče tvrzení lékaře o tom, že jste si ho zvolila sama a mohla si vybrat bližšího poskytovatele, tak lze kontrovat tvrzením o tom, že zubař Vás mohl odmítnout s odkazem na zákon o zdravotních službách, který mu uvádí možnost odmítnout Vás v případě velké vzádlenosti od bydliště. Nicméně domníváme se, že lékař by mohl argumentovat, že jste si mohla zuby nechat spravit u jiného zubaře, který je Vám prostorově blíže. Nedomníváme se tedy, že byste s požadavkem na proplacení cestovného měla reálnou šanci na úspěch.

S pozdravem

Vaše Férová nemocnice

 

 

31.10.2016

zpět na přehled dotazů

 
Tvorba webových stránek - Webdesign Brno Fotografie poskytla mediabanka isifa Image Service RSS