Právní poradna Často kladené otázky Dokumenty ke stažení
 
Chci svůj porod
Souhlas a rozhodování pacienta
Zdravotnická dokumentace a lékařské tajemství
Řešení sporů
Platby ve zdravotnictví
Děti a rodiče, porod
Očkování
Léky
Práva osob s duševní nemocí
Těžce nemocní a umírající
Lékařské posudky a neschopenky
Práva seniorů ve zdravotnictví
Jak si sehnat právníka?

velikost textu AA původní

Právní poradna pro pacienty

dotaz do poradny můžete vložit zde

Dotaz:

Neodborně provedený stomatochirurgický zákrok

Dobrý den,

ráda bych se zeptala, jaká mám práva jako pacient vůči medikům či čerstvým lékařům. Ve fakultní nemocnici jsem podstoupila chirurgický zákrok v dutině ústní, který podle vyjádření lékaře v zahraničí nebyl proveden správně (byl použit příliš velký řez a použity špatné nitě) a vzniklá jizva mi způsobuje větší problémy než výrůstek, který jsem v ústech původně měla. Před předešlým zákrokem jsem na stejné stomatologii ale u jiného lékaře podepisovala informovaný souhlas, ale nejsem si vědoma toho, zda tam byla uvedena má práva v případě špatného ošetření. Neměla bych podepisovat informovaný souhlas ve fakultní nemocnici před každým zákrokem? Navíc vím, že lékař neuvedl žádné informace o materiálu, který použil na šití, protože jsem den po operaci volala, neb se mi zákrok nezdál v pořádku. Nechci nic jiného, než aby mi byla špatná jizva co nejméně invazivně spravena. Vydělávat na tom nechci. Bohužel nemůžu nic dělat, dokud se za 3 měsíce nevrátím zpátky do ČR. Můžete mi prosím poradit? Děkuji.

 

Ivaiva

Odpověď:

Dobrý den,

jako pacient máte samozřejmě právo být srozumitelným způsobem informována o svém zdravotním stavu a zákroku, který budete podstupovat. Měla by Vám být také srozumitelně vysvětlena (podle § 31 odst. 2 zákona č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách) mimo jiné rizika se zákrokem spojená, účel zákroku, příčina Vašeho zdravotního problému, možné jiné způsoby léčby, než je právě zákrok (tedy jiné alternativy léčby). Všechny tyto informace by poté měly být uvedeny v písemném informovaném souhlasu, který jste, jak jste uvedla, podepsala. Tím jste potvrdila, že jste se zákrokem srozuměna. Je v podstatě jedno, který lékař Vám jej předložil, důležité je, že jste byla lékařem informována ústně a bylo Vám vše ohledně zákroku srozumitelně vysvětleno.

Ale pokud jste podepsala pouze tento „papír“ a nebyla poučena o zákroku a dalších informacích, které jsem uvedla výše, není to v pořádku. Informovaný souhlas jako listina slouží pouze jako potvrzení a záštita pro lékaře a informuje o tom, že souhlasíte se způsobem léčby, který lékař navrhl. Ze zákona máte právo si vyžádat kopii informovaného souhlasu.

Pokud byl zákrok nesprávně proveden, to už je něco jiného. I když jste informovaný souhlas podepsala, nezáleží na tom, jelikož zákrok byl neodborně proveden a s riziky zákroku to nemá nic společného. Máte tedy právo se domáhat nápravy.

Jste oprávněna podat stížnost, a to poskytovateli zdravotních služeb, proti kterému směřujete (lékaři, popřípadě vedoucímu zdravotnického zařízení- řediteli nemocnice).

Stížnost by měla být dostatečně specifikována – je vhodné si vyžádat kopii zdravotnické dokumentace o provedeném zákroku, na což máte právo, abyste měla dostatek informací. Popřípadě se můžete ještě poradit s odborníkem. Poskytovatel je oprávněn projednat stížnost ve lhůtě 30 dnů od jejího obdržení. Pokud stížnost nevyřídí pro Vás kladně a nenavrhne nějaké pro Vás uspokojivé řešení, máte právo se obrátit na správní orgán, který udělil poskytovateli oprávnění k poskytování zdravotních služeb.

Více informací o podání stížností naleznete zde:

http://ferovanemocnice.cz/casto-kladene-otazky.html

S pozdravem

Vaše Férová nemocnice

 

19.11.2016

zpět na přehled dotazů

 
Tvorba webových stránek - Webdesign Brno Fotografie poskytla mediabanka isifa Image Service RSS