Právní poradna Často kladené otázky Dokumenty ke stažení
 
Chci svůj porod
Souhlas a rozhodování pacienta
Zdravotnická dokumentace a lékařské tajemství
Řešení sporů
Platby ve zdravotnictví
Děti a rodiče, porod
Očkování
Léky
Práva osob s duševní nemocí
Těžce nemocní a umírající
Lékařské posudky a neschopenky
Práva seniorů ve zdravotnictví
Jak si sehnat právníka?

velikost textu AA původní

Právní poradna pro pacienty

dotaz do poradny můžete vložit zde

Dotaz:

Nekvalitní nitrooční čočky

Dobrý den, v srpnu r. 2010 jsem podstoupila operaci obou očí kvůli kataraktě. Připlatila jsem si nadstandardní  monofokální čočku. Byla mi doporučena jako velmi kvalitní, asférická, minimální výskyt sekundární katarakty a změny kvality vidění. Do dvou let se mi zhoršilo vidění, byl mi diagnostikován  zákal, cylindr -0,25, -0,5. Letos na jaře jsem navštívila jiné oční oddělení, kde mi ovšem lékařka řekla, že kromě sekundární katarakty mám nekvalitní nitrooční čočky, ve kterých jsou četné vakuoly. Zhotovila mi i fotky obou čoček v mydriáze. V současnosti jsem již 2x po kapsulotomii, osa cylindru již 115/175. Od operace již mám třetí multifokální brýle, ale chvílemi vidím rozmazaně s nimi i bez nich. Ověřila jsem si identifikační kartu a zvažuji stížnost na kvalitu materiálu a finanční odškodnění. O explantaci neuvažuji, je to příliš riskantní. Pracuji jako zdravotní laborantka. Můžete mi prosím poradit, jak mám nejlépe postupovat brzy to bude 3 roky od operace katarakty. Děkuji.

S pozdravem.

 

pepa

Odpověď:

Dobrý den,

naše poradna se zabývá pouze medicínským právem, proto nemůžeme posoudit zdravotní stránku Vašeho problému. Řešení Vašeho problému zřejmě závisí na tom, jak byla způsobena škoda a kdo za ni odpovídá. Buď šlo o chybný materiál na samotnou čočku a tak by bylo možné brát v úvahu reklamaci, nebo šlo o pochybení lékaře, který prováděl operaci, v tom případě je vhodné podat stížnost na lékaře. Před uplatněním jakéhokoli nároku doporučujeme obstarat si zdravotnický posudek lékařky, která provedla vyšetření na Vámi zmiňovaném jiném očním oddělení.  Tento posudek Vám pomůže pokračovat podle toho, o jaké pochybení se jedná. Dále si obstarejte kopii zdravotnické dokumentace, která osvědčí Váš zdravotní stav před a po zákroku. Doporučujeme také spolupracovat s právníkem, který se zdravotnickým právem zabývá a může Vám více pomoct ve Vaší konkrétní situaci, včetně zjištění výše újmy apod. Kontaktování právníka doporučujeme i vzhledem k celkové výši škody, která mohla vzniknout. Vhodného právníka můžete nalézt na stránkách české advokátní komory zde nebo zde.

I.

Z popisu Vaší situace se domníváme, že jste pravděpodobně uzavřela kupní smlouvu. Po určité době se na čočkách zjistily vady, které chcete pravděpodobně reklamovat. Reklamační lhůta je ale u prodeje zboží pouze 24 měsíců, ledaže by Vám prodejce poskytnul záruku delší (nikoliv však kratší). V tomto případě Vám ale doporučujeme prostudovat pečlivě kupní smlouvu na čočky, zdali Vám prodejce neposkytl delší záruku.

Pokud máte poskytnutou delší záruku, můžete tento svůj nárok na reklamaci u prodejce uplatnit - pokud by se tedy jednalo o vadu samotného výrobku a ne chybu při implantaci lékařem. V reklamaci uveďte, kterého nároku se domáháte. Můžete chtít odstranění vady (nebo úplnou výměnu čočky), z Vašeho dotazu však odhadujeme, že vyjmutí čočky již nechcete podstupovat. Nebo můžete požadovat slevu z kupní ceny, kterou jste zaplatila nebo od smlouvy úplně odstoupit. V případě odstoupení by však také nejspíš bylo nutné čočky vyjmout a vrátit. S žádostí a podrobnými informacemi se však obraťte přímo na prodejce nebo výrobce, případně můžete zavolat na kontaktní místo, jak dané problémy společnost jinak řeší.

Pokud by Vám byla reklamace zamítnuta a vy byste měla pocit, že zde opravdu šlo o pochybení prodejce/výrobce, můžete zvážit i podání žaloby. To však doporučujeme prodiskutovat s Vašim právníkem, který Vám pomůže s formalitami vedení soudního řízení.

II.

Pokud by se však z šetření lékařky nebo nemocnice zjistilo, že šlo o pochybení lékaře v průběhu operace (ne tedy chybu materiálu viz. výše reklamace), můžete si na něj stěžovat a po nemocnici, kde působí, požadovat omluvu a finanční odškodnění. Uveďte v ní všechny rozhodné skutečnosti, kterého lékaře se stížnost týká, přiložte posudek lékařky a zdravotnickou dokumentaci a uveďte, čeho se domáháte. Jako finanční odškodnění můžete žádat náhradu nákladů spojených s nadbytečným užíváním brýlí, náklady na dodatečné zbytečné dojíždění do nemocnice apod. Vzory stížností naleznete na stránkách Férové nemocnice zde.

Pokud by podání stížnosti nebylo úspěšné a vy jste přece jen chtěla učinit nějaké kroky, můžete ještě podat na nemocnici žalobu (pokud by se jednalo o pochybení lékaře). Podání žaloby však určitě zkonzultujte s advokátem zaměřeným na zdravotnické právo, který Vám pomůže vypořádat se s formalitami jako náležitosti žaloby, promlčecí lhůty apod. Podání žaloby opět důkladně zvažte.

Vaše Férová nemocnice

6.8.2013

zpět na přehled dotazů

 
Tvorba webových stránek - Webdesign Brno Fotografie poskytla mediabanka isifa Image Service RSS