Právní poradna Často kladené otázky Dokumenty ke stažení
 
Chci svůj porod
Souhlas a rozhodování pacienta
Zdravotnická dokumentace a lékařské tajemství
Řešení sporů
Platby ve zdravotnictví
Děti a rodiče, porod
Očkování
Léky
Práva osob s duševní nemocí
Těžce nemocní a umírající
Lékařské posudky a neschopenky
Práva seniorů ve zdravotnictví
Jak si sehnat právníka?

velikost textu AA původní

Právní poradna pro pacienty

dotaz do poradny můžete vložit zde

Dotaz:

Nedbalost řidiče sanity externího dopravce

Problém se týká řidiče sanity, která dědečka vezla z nemocnice domů. Z neznámého důvodu zastavil řidič u zadního vchodu domu, kde jsou příkré schody a nejsou zde zvonky. Dědeček namítl, že si nemůže zazvonit, načež se řidič zeptal, zda má děda klíče. Když řekl, že má, byl vysazen s komentářem, že to určitě zvládne. Řidič tedy dědečka, který má problémy se stabilitou, osobně nikomu nepředal a odjel. Při stoupání do prudkých schodů s taškami z nemocnice a při hledání klíčů ztratil děda rovnováhu, upadl a způsobil si silně krvácející tržnou ránu na hlavě. Následně byl rychlou opět odvezen do nemocnice. Příslušnému dopravci jsme volali, ale ten projevil nejdříve neochotu věc řešit a následně i snahu popřít událost. Tak jsme napsali stížnost do nemocnice, která opáčila, že jim to je líto, ale máme si to řešit přímo s dotyčným dopravcem. To nám nedává smysl - můžeme nějakým způsobem po nemocnici požadovat, aby situaci sama aktivně řešila? Nese nemocnice za chování externích dopravců právní odpovědnost? Žalovat ani požadovat náhradu po samotném dopravci se nám samozřejmě nechce.

Petr

Odpověď:

Dobrý den,

Bohužel podle mého názoru má nemocnice pravdu. Řidič nebyl zaměstnancem nemocnice, ale soukromé přepravní služby. Nemocnice i kdyby tedy chtěla, nemá zákonnou možnost jak věc řešit, když neexistuje právní vztah mezí ní a řidičem.

Pokud chcete věc řešit, můžete podat stížnost poskytovateli zdravotních služeb, kterým je ve vašem případě přímo dopravní společnost zajišťující přepravu nemocných. Stížnost upravuje zákon o zdravotních službách v § 93 a následující.

Zdravotnické zařízení bude muset stížnost vyřídit do 30 dní. Pokud nebude s jejím vyřízením spokojeni můžete věc postoupit příslušnému správnímu úřadu. V tomto případě krajskému úřadu. Ten ji podle závažnosti a náročnosti posouzení vyřídí do 30, 90 nebo 120 dní. Pokud krajský úřad nazná během svého šetření, že došlo k porušení práv nebo povinností vyvodí důsledky.

Podle zákona o zdravotních službách má pacient právo na zdravotní péči na náležité odborné úrovni. Zároveň má zdravotní pracovník, kterým řidič sanitky je, poskytovat zdravotní služby, ke kterým získal odbornou nebo specializovanou způsobilost podle jiných právních předpisů, v rozsahu odpovídajícím jeho způsobilosti, zdravotnímu stavu pacienta, na náležité odborné úrovni a řídit se etickými principy.

Také samozřejmě můžete podat žalobu na poskytovatele zdravotních služeb. V takovém případě vám doporučuji kontaktovat advokáta.

S pozdravem,                                                                                                 

Vaše Férová nemocnice

29.11.2017

zpět na přehled dotazů

 
Tvorba webových stránek - Webdesign Brno Fotografie poskytla mediabanka isifa Image Service RSS