Právní poradna Často kladené otázky Dokumenty ke stažení
 
Chci svůj porod
Souhlas a rozhodování pacienta
Zdravotnická dokumentace a lékařské tajemství
Řešení sporů
Platby ve zdravotnictví
Děti a rodiče, porod
Očkování
Léky
Práva osob s duševní nemocí
Těžce nemocní a umírající
Lékařské posudky a neschopenky
Práva seniorů ve zdravotnictví
Jak si sehnat právníka?

velikost textu AA původní

Právní poradna pro pacienty

dotaz do poradny můžete vložit zde

Dotaz:

chybná diagnoza

Dobrý den,
obracím se na Vás s následujícím dotazem. Dnes jsem (po celotýdenní ,, samoléčbě" virozy) přišla k mé obvodní lékařce (resp. už víc jak ročnímu zástupu za MD). Do ordinace jsem šla kvůli zhoršujícímu se zdravotnímu stavu (noc jsem prokašlala tak, že mě ráno už bolelo téměř celé tělo). Mluvit nahlas už takřka nešlo. Lékařka mě poslechla (5 vteřin v poloze zády k ní) a když jsem si (velice mírně odkašlala, jinak už to pro bolest nejde), tak aniž by si všimla, mě před sestrou začala napomínat, že si mám dát ruku před ústa. Stála jsem v němém údivu, že se snad omluví (sestra byla otočena obličejem k mému hrudníku, takže viděla, že nejsem primitiv, který neví, jak se chovat (a neřekla nic). Když lékařka konstatovala, že poslechový nález nemám, tak jsem jí upozorňovala na bolest v krku a dráždivý kašel. Ani se neobtěžovala mě vyšetřit pohledem do krku a začala vyprávět, jak ona to zná a jak s sebou vozí v lahvičce Vincentku .....Předepsala mi lék na na rozšíření průdušek, který jsem jí řekla, že mám doma a v noci jsem měla pocit, že se po jeho užití doslova udusím (hlavně jí zajímalo, kde jsem k němu přišla, kolik jsem ho a jak užila...). Požádala jsem jí, zda by mi nemohla udělat test CRP. Začala na mě zvyšovat hlas, co že si myslím, že snad neumí určit diagnozu..... raději jsem návštevu rychle ukončila. Zašla jsem (přímo z této ordinace o patro níž) na ORL. Tam mě pan doktor prohlídnul, diagnostikoval zánět hrtanu a (aniž bych žádala) zcela samozřejmě udělal CRP. Naměřená hodnota byla 42! Dostala jsem ATB a instruce, kdy mám přijít na kontrolu atd. Chápu, že ne za každou ,,bolístkou" je závažný zdravotní problém, ale stejný přístup méla i mému manželovi (který přišel do ordinace s kolikovitými nočními bolestmi v bederní krajině) diagnostikovala ofouknutí od puštěného ventilátoru?! (až když za 3 týdny začal močit krev a vyšel mu kámen, tak ho viděla jako nemocného). Nevím jak situaci řešit. Začínám mít strach, že příště se opravdu NĚCO zanedbá a napravit to nepůjde. Zánět v krku by možná i viděla sama pokud by se mi do krku podívala namísto přednášky. Když ona onemocní tak ordinaci na 14 dní zavřou ..... Až doma mi došlo, že jsem jí měla informovat o tom, že každý je nahraditelný a v jejím případě je to dokonce ŽÁDOUCÍ.
Prosím o radu jak postupovat.

Anna

Odpověď:

Dobrý den, 

z Vašeho popisu celé situace vyplývá, že se Vaše lékařka mohla dopustit zanedbání lékařské péče. Proti tomuto chybnému postupu se samozřejmě můžete bránit, a to zejména pomocí stížnosti. 

Stížnost je upravena v § 93 a násl. zákona o zdravotnických službách a podává se poskytovateli, proti kterému směřuje, ve Vašem případě tedy přímo Vaší obvodní lékařce. Ta má pak povinnost tuto stížnost vyřídit do 30 dnů od jejího obdržení (tato lhůta může být prodloužena o dalších 30 dnů).  Stížnost nesmí být anonymní a je třeba, aby obsahovala dostatek informací k posouzení Vašeho případu. Proto Vám doporučujeme stížnost podložit např. lékařskou zprávou od  Vaší lékařky a zprávou od ORL lékaře, kterého jste poté navštívila, tak aby byl rozdíl v diagnózách, co nejlépe dokazatelný. Pokud byste nesouhlasila s tím, jak byla Vaše stížnost vyřízena, máte možnost ji znovu podat ke správnímu orgánu. Ten má pak povinnost ji vyřídit 

- do 30 dnů ode dne jejího obdržení (může být prodlouženo o dalších 30 dnů)

- do 90 dnů ode dne jejího obdržení, jestliže jde o stížnost, k jejímuž vyřízení je třeba ustavit nezávislého odborníka (může být prodlouženo o 60 dnů)

- do 120 dnů ode dne jejího obdržení, jestliže jde o stížnost, k jejímuž vyřízení je třeba ustavit nezávislou odbornou komisi (může být prodlouženo o 60 dnů)

Více informací o podávání stížností naleznete zde.

Další možností je podání stížnosti přímo České lékařské komoře. Stížnost posuzuje revizní komise, která může s lékařem zahájit disciplinární řízení. Více se o stížnosti k České lékařské komoře můžete dozvědět zde. 

Ze zákona o veřejném zdravotním pojištění Vám také vyplývá právo změnit praktického lékaře, a to jednou za tři měsíce. 

V závěru nám dovolte požádat Vás o vyplnění dotazníku, zjišťujícího Vaši spokojenost se službami Férové nemocnice. Dotazník naleznete zde. Číslo Vašeho dotazu je 7113. Vyplnění dotazníku Vám nezabere více jak pět minut, což představuje pouze zlomek času věnovaný vypracování odpovědi. Výsledky nám umožní zlepšit naše služby.

Děkujeme za odpověď

S pozdravem

Vaše Férová nemocnice

12.12.2018

zpět na přehled dotazů

 
Tvorba webových stránek - Webdesign Brno Fotografie poskytla mediabanka isifa Image Service RSS