Právní poradna pro pacienty
dotaz do poradny můžete vložit zdeDotaz:
Záruční doba při reklamaci zubní náhrady
Dobrý den, chtěla bych znát správnou odpověď na můj dotaz. Mám totální náhradu horních zubů. Po necelých 6 měsících mi náhrada praskla, šla jsem, jak jsem se domnívala v záruční době, k zubní lékařce kvůli opravě. Bylo mně ale bohužel sděleno, že si opravu zaplatím, protože mi 4měsíční záruční doba uplynula. Má zubní lékařka pravdu a je to stejné, i kdyby šlo o soukromou zubní laboratoř? Na opravu je prý záruka 3 měsíce a na novou náhradu "pouhé" 4 měsíce. Děkuji za odpověď.
Odpověď:
Znění platné k roku 2017
Dobrý den,
S reklamací zubní náhrady je to naprosto stejné, jako kdybyste reklamovala třeba na míru zhotovované boty. Záruční doba je ze zákona 2 roky a nelze ji zkrátit žádným ujednáním smluvních stran.
Vady se dle zákona dělí na podstatné a nepodstatné a dle toho také zákon rozlišuje různé nároky, které vůči prodejci (zhotoviteli), v tomto případě lékaři, můžete vznášet. Důležité je, že všechny opravy musí být provedeny zdarma. Jestli se jedná o soukromou laboratoř, je lhostejné.
V případě podstatných vad máte právo zubní náhradu nechat opravit, vyměnit za novou, případně můžete žádat slevu z kupní ceny, anebo odstoupit od smlouvy (i když není písemně uzavřena). Jak bude reklamace splněna, si můžete již na začátku určit sama.
V případě nepodstatných vad (ideální je posouzení znalcem) byste pak měla nárok na odstranění vady anebo přiměřenou slevu z kupní ceny.
Nicméně prvním Vaším krokem by mělo být se pokusit lékaře kontaktovat a dohodnout se s ním na vyřešení problému.
Pokud nebude domluva možná je variantou se obrátit na nadřízený orgán, kterým je Česká stomatologická komora a zde podat stížnost.
V neposlední řadě máte také právo změnit svého lékaře.
Vaše Férová nemocnice
Znění platné k roku 2009
Dobrý den,
při tomto zákroku se jedná o smlouvu o zhotovení věci na zakázku dle § 644 občanského zákoníku. Podle zákona záruční doba je 6 měsíců, a to bez ohledu na to, zda se jedná o soukromou laboratoř. Tato záruka je daná ze zákona a není možné ji zkrátit bez vědomí kupujícího (v tomto případě pacienta). Pokud se vyskytnou vady, má kupující právo na odstranění vad, které je možné odstranit. Máte tedy právo na opravu. Pokud se vyskytne vada neodstranitelná, může kupující od smlouvy odstoupit, což znamená, že mu budou navráceny veškeré náklady, jako by smlouva nevznikla - tedy jako by žádný zákrok proveden nebyl. Nicméně ať už se jedná o odstranitelné či neodstranitelné vady, záruční doba je stále stejná - 6 měsíců.
Záruční doba 3 měsíce je u opravy věci. Jedná se ale o případ, kdy si objednatel objedná opravu již poškozené nebo opotřebené věci a předmětem smlouvy je její oprava. O tuto smlouvu by se mohlo jednat v případě uplynuté záruční lhůty. Pak by lékařka provedla opravu, ale na samotnou opravu už by se vztahovala pouze 3měsíční záruční doba. Váš případ do této kategorie nespadá. Nechala jste si vyhotovit novou náhradu horních zubů a máte právo na opravu veškerých vad bezplatně do konce 6měsíční záruční lhůty.
Ještě je třeba doplnit, že pokud uplatníte reklamaci ve stanovené lhůtě, do lhůty se nezapočítá doba od uplatnění práva do odstranění vady. Při každém uplatnění vad je Vám lékařka povinna vystavit potvrzení o uplatnění vady, stejně jako o délce trvání opravy.
Proto doporučujeme konzultovat opět situaci se svým lékařem. Kdyby to nevedlo k žádnému výsledku, můžete se také obrátit na Sdružení obrany spotřebitelů.
Váš dotaz je podobný jako už dříve kladené dotazy - Reklamace vypadlé korunky, Reklamace rovnátek, Reklamace u zubaře, Nesprávně vyhotovený můstek.
Vaše Férová nemocnice
30.10.2009