Právní poradna Často kladené otázky Dokumenty ke stažení
 
Chci svůj porod
Souhlas a rozhodování pacienta
Zdravotnická dokumentace a lékařské tajemství
Řešení sporů
Platby ve zdravotnictví
Děti a rodiče, porod
Očkování
Léky
Práva osob s duševní nemocí
Těžce nemocní a umírající
Lékařské posudky a neschopenky
Práva seniorů ve zdravotnictví
Jak si sehnat právníka?

velikost textu AA původní

Právní poradna pro pacienty

dotaz do poradny můžete vložit zde

Dotaz:

Změna lékaře během trvání dočasné pracovní neschopnosti

Dobrý den,

jak už tu bylo řečeno vícekrát, tak již vím, že se dá přejít k jinému lékaři i v době pracovní neschopnosti. Byla jsem už u 3 lékařů a každý mi řekl, že mě prostě neveme, pouze až ukončím neschopenku. Nevím jak jim vysvětlit, že se to dělá normálně.

Děkuji.

 

k.laubeova

Odpověď:

Dobrý den,

jak správně uvádíte ve svém dotazu, tak změnit lékaře lze i během trvání dočasné pracovní neschopnosti ("DPN"). Vzhledem k tomu, že ošetřující lékař dokáže objektivně posoudit Vaší opětovnou práceschopnost (zná Vaši diagnózu, má u sebe Vaší zdravotnickou dokumentaci apod.), je z medicínského pohledu logické, že nový lékař čeká/vyžaduje nejprve ukončení DPN. 

Z právního hlediska je ovšem důležité si uvědomit následující skutečnosti:

  1. O vzniku (§ 57) a ukončení (§ 59) dočasné pracovní neschopnosti rozhoduje dle zákona o nemocenském pojištění ošetřující lékař, přičemž
  2. dle § 11 odst. 1 písm. b) zákona o veřejném zdravotním pojištění, má pojištěnec právo na výběr poskytovatele zdravotních služeb (ošetřujícího lékaře), který je ve smluvním vztahu k příslušné zdravotní pojišťovně. Toto právo může uplatnit pouze jednou za tři měsíce. 

Z uvedeného tedy vyplývá, že máte právo změnit ošetřujícího lékaře i během trvání DPN. Následně bude věcí lékařů, aby si mezi sebou předali potřebnou zdravotnickou dokumentaci tak, aby nový lékař mohl dohlížet na průběh trvání DPN a následně i rozhodnout o jejím ukončení.

Důvody, ze kterých Vás může nový lékař odmítnout příjmout jsou uvedeny v § 48 zákona o zdravotních službách. Jde např. o situaci, kdy by přijetím dalšího pacienta došlo k překročení tzv. únosného pracovního zatížení. Tím se má na mysli stav, kdy bu došlo ke snížení úrovně poskytovaných zdravotních služeb přijatým pacientům. Další situací, kdy Vás lékař může odmítnout je skutečnost, že nejste pojištěná u zdravotní pojišťovny, se kterou má daný lékař uzavřenou smlouvu.

Pokud Vás bude lékař i nadále odmítat, aniž by to zdůvodnil výše uvedenými skutečnostmi, můžete si na jeho postup stěžovat. Stížnost se podává u krajského úřadu, který dotyčnému lékaři udělil oprávnění k poskytování zdravotních služeb. Postup pro podání stížnosti je upraven zde

 

S pozdravem,

Vaše Férová nemocnice.

 

 

 

18.6.2018

zpět na přehled dotazů

 
Tvorba webových stránek - Webdesign Brno Fotografie poskytla mediabanka isifa Image Service RSS