Právní poradna Často kladené otázky Dokumenty ke stažení
 
Chci svůj porod
Souhlas a rozhodování pacienta
Zdravotnická dokumentace a lékařské tajemství
Řešení sporů
Platby ve zdravotnictví
Děti a rodiče, porod
Očkování
Léky
Práva osob s duševní nemocí
Těžce nemocní a umírající
Lékařské posudky a neschopenky
Práva seniorů ve zdravotnictví
Jak si sehnat právníka?

velikost textu AA původní

Právní poradna pro pacienty

dotaz do poradny můžete vložit zde

Dotaz:

Lékařka neumožnila nahlédnout do vypsané žádosti o ID

Před časem mi obvodní lékařka vypsala žádost o ČID. Když jsem si chtěla přečíst, co všechno v žádosti uvádí, bylo mi řečeno, že lékařka toto neumožňuje a napsanou žádost rovnou po napsání odesílá k lékařské posudkové službě (LPK) při ČSSZ. ČID mi LPK přidělila, ale pouze invaliditu 1. stupně, přestože se choroba oproti předešlému roku velice zhoršila a v praktickém životě mě omezuje a vyřazuje ze spousty aktivit. Samotné řízení před LPK neproběhlo osobně (bylo mi na můj dotaz řečeno, že zdravotní dokumentace pro můj případ je dostačující) a posudková lékařka mi v několika úryvcích ze žádosti citovala úplné nesmysly vypsané obvodní lékařkou (diagnostikování chorob, kterými prokazatalně netrpím atd.). Domnívám se, že jsem měla právo nahlédnout do žádosti (jednalo se v podstatě o moji zdravotnickou dokumentaci) a případně nesouhlasit s tím, co si lékařka vymyslela. Nevím, jak nyní postupovat, neboť i lékařka LPK mi po telefonickém hovoru potvrdila, že pokud by údaje, které uvádím já jako pacient, byly pravdivé, jednalo by se o invaliditu 2., možná dokonce 3. stupně. Chtěla bych se zeptat, jak mám postupovat, protože se cítím lékařkou nepřímo poškozená a byla bych velice ráda, aby i ostatní lidé, kteří mají tu smůlu, že je postihla choroba a jsou navíc „trestáni“ lékařem, znali možný postup obrany. Děkuji za odpověď.

Odpověď:

Dobrý den,

K první části vašeho dotazu směřující k možnosti nahlédnutí do žádosti se vztahuje hned několik zákonů, které uvádějí následující:

  • Pacient má právo na poskytnutí veškerých informací shromážděných v zápisech vztahujících se k jeho zdravotnímu stavu. Takovým zápisem nepochybně Vaše žádost je.
  • Každý má právo na poskytnutí informace o údajích o své osobě a ten, kdo takovou informaci má a kvůli určitému účelu ji spravuje, je povinen mu ji na požádání bez zbytečného odkladu poskytnout. A to platí nejen na údaje, ale i jejich zpracování.

Co se týče druhé části Vašeho dotazu směřující k možným opravným prostředkům:

  • Proti rozhodnutí ČSSZ lze podat písemné námitky, a to do 30 dnů ode dne jeho oznámení. Námitky se podávají orgánu sociálního zabezpečení, který rozhodnutí vydal. Námitky musí obsahovat stejné náležitosti jako odvolání podané podle § 82 správního řádu.
  • Vzhledem k povaze věci jste oprávněna podat opakovanou žádost, pokud došlo od předchozího rozhodnutí ke změně, a to jak ve Vašem zdravotním stavu tak i jeho hodnocení lékařem apod.

Pro bližší informace se můžete obrátit na informační telefonickou linku nebo informační pracoviště České správy sociálního zabezpečení.

Ve Vašem případě je možné zvážit změnu lékařky, případně podání stížnosti na lékařku, která Vám neoprávněně odepřela informace. Omlouváme se za pozdní zodpovězení dotazu.

Vaše Férová nemocnice

4.1.2010

zpět na přehled dotazů

 
Tvorba webových stránek - Webdesign Brno Fotografie poskytla mediabanka isifa Image Service RSS