Právní poradna Často kladené otázky Dokumenty ke stažení
 
Chci svůj porod
Souhlas a rozhodování pacienta
Zdravotnická dokumentace a lékařské tajemství
Řešení sporů
Platby ve zdravotnictví
Děti a rodiče, porod
Očkování
Léky
Práva osob s duševní nemocí
Těžce nemocní a umírající
Lékařské posudky a neschopenky
Práva seniorů ve zdravotnictví
Jak si sehnat právníka?

velikost textu AA původní

Právní poradna pro pacienty

dotaz do poradny můžete vložit zde

Dotaz:

Špatný postup při porodu

Dobrý den,

je dovolené, aby mi při porodu po nastřihnutí hráze, použití zvonu a skákání na břiše porodní asistentkou udělali akutní císařský řez? Dítě bylo přece už v porodních cestách, pokud jsem měla moc úzkou pánev, neměli se nejdříve ujistit, zda miminko porodními cestami projde? Na konci uz jsem neměla sílu dítě vytlacit, protože mi automaticky napíchli k vyvolavací kapačce i leky proti bolesti, ktere uspávaji. Chtěla bych vědět, jestli je to tak v pořádku nebo ne.

Děkuji.

Mari

Odpověď:

Dobrý den,

je nám líto, co se vám stalo. Férová nemocnice je právní poradna, nepracuje u nás žádný lékař, tudíž nemůžeme hodnotit lékařský postup během Vašeho porodu.

Nejprve Vám doporučujeme nahlédnout do Vaší zdravotnické dokumentace, ofotit ji a zjistit proč lékař tak postupoval. Ze zákona máte právo nahlížet do Vaší lékařské dokumentace a pořizovat její kopie. Žádost naleznete na našich webových stránkách. Také by bylo dobré, pokud byste postup při porodu zkonzultovala s lékařem, ke kterému máte důvěru, a který je odborníkem na porodnictví. Pokud i lékař vyhodnot celou situaci tak, že nejspíše odšlo k pochybení, máte několik možností, jak případný spor řešit.

Nejednoduší cestou je kontaktovat lékaře (zdravotnický personál) a případné nejastnosti řešit přímo s ním, pokud Vás lékař odmítne či nebude mít zájem spor s Vámi řešit můžete zvolit jiný způsob řešení. Jednou z možností je podání stížnosti na lékaře. Stížnost by měla směřovat lékaři nebo vedoucímu zdravotnického zařízení a není časově omezená, doporučujeme však takovou stížnost podávat v co nekratším časovém intervalu. Máte také možnost podat stížnost České lékařské komoře pokud chcete podat stížnost na lékaře, tato stížnost je však omezená lhůtou 1 roku od události.

Obecně platí, že pacient musí dát souhlas ke každému prováděnému úkonu. Existuje několik vyjímek:

  • pokud zdravotní stav neumožňuje pacientovi tento souhlas vyslovit,
  • pokud se jedná o léčbu vážné duševní poruchy a pokud by v důsledku jejího neléčení došlo se vší pravděpodobností k vážnému poškození zdraví pacienta.

Pokud jste byla schopná dát souhlas k podání prostředku  a vy jste s jeho podáním nesouhlasila, neměl lékař právo Vám lék aplikovat. Toto můžete použít jako podklad v případě podání stížnosti či žaloby. 

Další z možností je potom žaloba, která se podává na okresní soud. Podrobosti týkající se podání stížností i žaloby naleznete na našich webových stránkách a v sekci Často kladené otázky. Pokud se rozhodnete podat žalobu, doporučujeme Vám před jejím podáním tyto kroky

1. Zajistěte si nejprve kopii zdravotnické dokumentace, týkající se vašeho porodu.

2. Kontaktujte lékaře (nemocnici) a pokuste se o omluvu mimosoudně.

3. Konzultujte věc s advokátem. Seznam advokátů včetně jejich zaměření lze nalézt na stránkách České advokátní komory zde.

Na našich webových stránkách naleznete vzory stížností a rozvěž žádost o kopii zdravotnické dokumentace. Doporučujeme Vám si pročíst dokumentaci týkající se porodu, v případě, že budete chtít podat žalobu, může Vám rozvěž sloužit jako důkaz. Při zvažování žaloby však doporučujeme konzultaci s advokátem, nejlépe se zkušenostmi v oblasti zdravotnického práva, neboť jinak hrozí, že kvůli formální chybě ztratíte váš nárok.

Vaše Férová nemocnice

24.3.2014

zpět na přehled dotazů

 
Tvorba webových stránek - Webdesign Brno Fotografie poskytla mediabanka isifa Image Service RSS